Att uppskatta arbetsssökanden

Publicerad 2013-02-06 16:04:02 i Allmänt

Är det något företag måste bli bättre på så är det att återkoppla till de som faktiskt sökt efter en tjänst. Precis som er tid är dyrbar tar det även lång tid för oss som faktiskt vill jobba hos er att skriva en ansökan, att läsa på om ert företag och klura ut varför vi platsar bäst. Finns det något mer oattraktivt än utebliven återkoppling efter att man skickat in den där perfekta ansökan? Nej. Visst, det är jobbigt att ni har fått 2000 ansökningar och inte ens kunnat öppna hälften. Men det kanske är 2000 som verkligen vill ha det där jobbet ni precis annonserat ut. Många vill förmodligen inte ha det alls men de som ni läst igenom kan ni väl iallafall återkoppla till. De som gått vidare till en "Kanske" hög borde verkligen vara bland er prioritering att återkoppla till för vad säger det annars om er som företag? Nästa gång ni annonserar efter personal kanske dessa som inte fick återkoppling (fast de var utmärkta kandidater) helt enkelt skiter i att söka till er igen och sen står ni där och undrar varför det är så förbannat svårt att hitta vettigt folk? Undra varför.
 
Det är inget roligt att vara arbetslös, det är inget glassigt liv och det vet alla om men om ni har ett gäng kandidater som hamnat i en "Kanske" hög så kan ni väl återkoppla till dessa personer och ge lite tips inför framtiden. Vet ni varför de inte kom vidare så säg det. Svårare än så behöver det inte vara och om de som söker tjänsten ringer upp och frågar varför, försök bemöt dessa personer också genom att berätta varför. Era tips kanske hjälper den här kandidaten som nästan nådde fram att få nästa jobb han eller hon söker, det kanske bara saknades lite mer personlighet i brevet? Någon kurs inom företagets område kanske skulle väga upp? Ansökan var alldeles för rörig, eller si och så. Säg det då på ett konkret och bemötande sätt. Då kanske ni också bidrar till mer hopp för de som faktiskt söker arbete att nå ända fram nästa gång och sedan är rullningen igång, många bäckar små. Tänk på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv


Senaste jobbsnacket